انه دكان للخردوات نبيع فيه الخواطر والذكريات.. ونشارك بالقصص ونقرأ من خلاله أفكار اهل الدكاكين المجاوره ونسمع منهم كما نحكى لهم - هو مكان لتواصل جيل أوشك على الرحيل مع جيل هو بطل المستقبل القريب ...

Wednesday, January 25, 2012

حوار مع روح الشهيد





فى فجر ذكرى الثورة
فى نص الليل وفى المطره ....ميدان مليان بناس جايين
وحواليهم رياح عطِره بروح شهدا ...كمان شاهدين
وارواح اللى ماتو هناك دى جت تشهد مع الحاضرين
فى ذكرى مولد الثورة ..وع الثوره دى حالفه يمين
ماترتاح اى روح فاضت او انداست او اتفرمت مع التانيين
لحد ما كل اتباعه واعوانه وكل مفرملاتى نصب فى كمين
يلاقى مصير قـــِتِم محتوم ويُجزى باللى قاله الدين
قصاص عادل يكون فاصل ويشفى كل صدر حزين
سمعت انا روح نادتنى هناك وقالتلى عرفت انا مين
فقلت انا والله موش عارف ملامحك بس موش باينين
وايه ده نور والا دى هالات وليه طاير كده عالى ماتنزل
لمحت البسمه فى سنه وجاوبنى بصوت ماعرفشى جاى منين
انا اللى رصاص الغدر صابنى هنا وشاورلى ...واسمى" حسين"
وجيت هنا بس اطّمن ...عملتوا ايه ...وصلتو لفين
وليه سلمتوا اوراقكم و روّحتم وسيبتوها لهم ...فاكرين
حاميكو ده حاماكو بجد ....دانا جانى يِعَدّو .....مِتِين
وكله جاى متخرم ومتبطط ومتشوه ...فى عين واتنين
ايه اللى خلى حاميها يسوق فيها ....ويصبح شين
سألته وانت عايش فين؟ صحيح فى الجنه والا فين ؟
فقال ياه ع اللى شوفته هناك ...ياريتنى روحت من سنتين
تحب تجينا يوم جمعه تشوف وتتفرج كمان بالعين
فنطيت قلت خدنى معاك انا وياك اروح نوبتين
بشرط انك متشبطشى ..وتلبدلى بيوت الجنه موش بروحين
ورضوان لو سال ده مين تقولله زياره وماشى موش قاعدين
مافوقت الا على منادى وبينادى بصوت جامد على الحاضرين
محدش يقفل السكه وموش عاوزين فلول بينا ..كده... سامعين
ندهت بعلو صوتى عليه ...وبصيت فوق ناديت.. ياحسين
لقيت الكل باصينلى ويتهامسو ...وقال واحد... سيبوه مسكين

No comments:

About Me

My photo
أحب الثقافة والفنون والشعر وتبادل الأفكار النافعة والهوايات المتعددة والمصنوعات اليدوية والرسم والمسرح والأغانى القديمة ذات المعانى الراقية والأفلام الكوميدية اتقن الكثير من الأعمال اليدوية (اصنع بنفسك )واهوى أصلاح أى معدة تتلف : حته جديده بقى أنا الماكس فى أحشائه الضحك كامن فهل ساءلوا بلوجاتى عن طرفاتى