انه دكان للخردوات نبيع فيه الخواطر والذكريات.. ونشارك بالقصص ونقرأ من خلاله أفكار اهل الدكاكين المجاوره ونسمع منهم كما نحكى لهم - هو مكان لتواصل جيل أوشك على الرحيل مع جيل هو بطل المستقبل القريب ...

Monday, August 9, 2010

مياه مغناطيسيه


تحديث وتهييس
نظرا لتكرر سؤال فين ومنين نجيب المغناطيس آدى عنوان الشركه المستورده لأجهزة الأوزون ومغنطة المياه
محمد شاهين - العجوزه 20 ش
مظهر للتجاره والتوريدات
تليفون 37491563


































على شاطىء قرية الفيروز تقابلنا ..وكذلك أفعل كل عام ...أذهب للقائه فيمطرنى بأفكار وأشياء جديده وغريبه ويدلل على مايقول بأمثلة وأناس جربوا فاستفادوا واقتنعوا فأقنعوا غيرهم ...هو صديقى القديم زميل الصحراء ...والسكندرى الأصل الذى أجلس بجواره هنا ...لديه جاذبية الحديث ...والصبر على الاستماع ...يمكن أن تجلس معه حتى الفجر فلا تضجر ولا تحس بالوقت ...كان حديثه معى هذا العام عن موضوعين يشغلانه ويتابع نتائج تجربتهما ...أولهما ...الماء الممغنط ...هل سمعتم بهذا فى آبائكم الأولين ؟...ممكن ...لكن هل شاهدتم تطبيقا عمليا على الفكره ؟ ...أنا لم ارى ولم اسمع بهذا الموضوع قبلا !! رأيت عنده شيئا لامعا مركبا على ماسورة المياه ...أرانى صورا لأفراد من عائلته استعملوا الماء الممغنط فتحسن لديهم الجلد والشعر رغم معارضتهم له بداية ...رأيت تأثير الماء الممغنط على الزرع عنده !!! خضرة داكنة الخضار كالتى رأيتها فى كندا !! حكى لى عن تجربة جيرانه الذين جربوا فانتعشوا وطلبوا المزيد لمعارفهم ...ملأنى الحديث والفضول حماسا فانطلقت من عنده ابحث عن المغناطيس القديم القوى الذى استعملته يوما فى أحد امتحانات الآى جى ..."الثانويه الدوليه" التى تشرف عليها جامعة كمبردج ....هرولت الى البيت لأبحث عن مغناطيسى المركون ...ولأجرب بنفسى ما سمعته ...لم أنم قبل الثانية فجرا دون أن أركب الجهاز الذى ترونه فى الصورة اليسرى على ماسورة الدوش لأخذ حمام بارد مغناطيسى واستشعر النتائج التى سمعتها منه شخصيا ... وعلى نفسى شخصيا ....فعلا أحسست بشىء مختلف فى انسياب الماء لكنى قاومت شعورى هذا قائلا ربما تأثرى بالحكايات هو سبب ما أشعر به ...ومن وقتها وأنا كلما عرقت أخذت دوشا مغناطيسيا وصلت للرقم 6 دوش مغناطيسى بعد يومين ...هناك فرق فعلا ...ليس الموضوع بكشا أو إيحاء بوهم ...الموضوع ..جد وجاد ... اشتريت جهازا لى وجهازا للتجربة ثم سأهديه لإبنى وزوجته ...واخترت الموضوع للمحاضرة الشهرية التى يطلب منا القائها للزملاء وكنت محتارا فى اختيار الموضوع ...اقرأوا هذا الموضوع الغريب والهام ...لتعدد فوائده ...المياه الممغنطه



المياه المعناطيسية وأثرها على الحياة والصحة …..


الماء هو المكون الأساسي لكل خلية حية ، وبما أن جسم الانسان يتكون من مجموعة من الخلايا، فمن الطبيعي أن يكون العلاج للكثير من الأمراض يتم عن طريق تعريض هذه الخلايا للطاقة المغناطيسية.
العلاج بواسطة المغناطيس نظام قديم يجري إحياؤه في العديد من دول العالم، وقد استخدمته الحضارات الصينية، والهندية، والفرعونية.
قد كان المغناطيس في تلك الفترة يستخدم في علاج آلام المفاصل والعظام ، واندمال الجروح وزيادة طاقة الجسم ( يوضع المغناطيس على الجسم في مناطق الآلام والجروح أولبسه على شكل الحلي ) ، وحتى منتصف القرن العشرين لم تكن هنالك أسس علمية واضحة المعالم بحيث يتم تدريسها لتفسير قدرة المغناطيس على علاج الكثير من الأمراض .
وكان أول طبيب أوروبي حاول العلاج بالمغناطيس على أسس علمية، هو الطبيب النمساوي فرانتس مسمر ”” وذلك في منتصف القرن الثامن عشر. وقد كان أسلوبه يقوم على مغنطة كل شيء، كالماء ، والخبز، والعلاج ، ومازال هذا الأسلوب يستخدم حتى وقتنا الحالي. تعمل الطاقة المغناطيسية على إزالة الأعراض لكثير من الأمراض المؤلمة وتعالجها دون اللجوء إلى الأدوية.
كما تعمل الطاقة المغناطيسية، على إحياء وإصلاح وتنمية الخلايا، وتجديد الأنسجة ، وتزيد عدد الكريات الدموية، وتنظم وظائف الأعصاب اللا إرادية .
والسؤال الذي يطرح نفسه هنا ، كيف يتم ذلك
والجواب هو أن الطاقة المغناطيسية تفيد في القضاء على المرض، عن طريق إنتشارها خلال الأنسجة، وإمداد الأعضاء بالطاقة اللازمة، كما ان خواص الماء تتغير عندما تتأثر بالمجال المغناطيسي ، كذلك يتأثر الدم بنفس الطريقة حيث يتأين ويتدفق بسهولة مما ينشط الدورة الدموية، ويعمل تأين الدم على إزالة الكالسيوم والكولسترول الزائدين، وهذا بدوره يقضي على التجلط في الدم.
من خلال ما تقدم، نستخلص أن أساس العلاج المغناطيسي يقوم على تعريض ماء الشرب، أو السوائل التي تدخل إلى الجسم، والسوائل الموجودة أساساً في خلايا الجسم، للطاقة المغناطيسية، بالإضافة إلى مياه الغسل والأستحمام.
هذا ما تعمل عليه شركة التقنيات المغناطسية، من خلال برنامج علمي متكامل لمجموعة من الباحثين العرب والأجانب وعلى رأسهم البرفوسور الروسي ” يوري تكاتشنكو ” رجل المغناطيس الأول في العالم، وقد توصلت نتائج أبحاثهم وعلى مدى 30 سنة، إلى تصنيع وإبتكار مجموعة من الأجهزة الطبية المغناطيسية المختلفة، وبحسب نوع الحالة التي يشتكي منها المريض مثل :
جهاز باسميكر لتنظيم ضغط الدم، والجهاز المغناطيسي الشرجي لمعالجة البروستاتا، وتضخم البروستاتا ، والعنة والفتور الجنسي عند الرجال، ومشبك لور المغناطيسي لعلاج الأمراض المتعلقة بالأنف، والاقراص المغناطيسية، والقمع المغناطيسي، والطاقية المغناطيسية، والأسطوانة لمغناطيسية لعلاج اضطرابات العظام والعضلات والمفاصل إلخ،
من الأجهزة المغناطيسية المختلفة، بالإضافة إلى المحسن المغناطيسي للسوائل، والذي يكسب السوائل التي تمر عبره جودة متجانسة في تركيبتها مما يزيد من قدرتها، ويحسن خواصها، الأمر الذي يعزز خاصيتها في التذويب، والأهم من ذلك هو إبطال المفعول الضار للكلورين الذائب في الماء، عند مروره عبرالمحسن، وكما هو معروف، فإن الكلورين يستخدم على نطاق واسع للقضاء على البكتيريا، وذلك أثناء مراحل إعداد وتنقية المياه العذبة للاستعمال البشري، حيث يعد ذلك ضروريا ولكن مع أن الكلورين يقوم بدور ايجابي في القضاء على البكتريا .. إلا أنه ثبت علميا أن أي تواجد للكلورين في الماء عند استهلاكه يضر بالنباتات والحيوانات، ناهيك عما يمكن أن يسببه للإنسان من تأثيرات سلبية وبالأخص على البشرة والشعر.
ويعتبر المحسن المغناطيسي للسوائل حلاً جذريا لهذه المشكلة، فمع المدوامة على الإستحمام بمياه مارة عبر المحسن، أي عبر مغنطتها، يتم الحصول على الكثير من الفوائد لصحة الجلد، والشعر، فهذا الماء النشط حيويا، أكثر فعالية في غسيل الجلد والشعر، بالمقارنة مع الماء العادي، أو (الماء الميت كما يسميه العلماء )، وذلك لأن الجسم لا يستفيد منه الأستفادة القصوى، بسبب ضعف خواصه الفيزيائية والكيمائية وغيرها من المواد الأخرى، والذي يؤدي مع الوقت الى تراكمها على الشعر والجلد، ومع أمكانية نفاذها إلى داخل الجسم، قد يؤدي إلى ظهور الكثير من المشاكل الصحية.
إن إستخدام الماء المغنط عند الأستحمام، يساعد كثيراً، وبشكل فعّال، في إعادة الحياة إلى الجلد والشعر، وذلك لأن قدرة الماء الممغنط، أعلى من الماء العادي في تنشيط الجلد والشعر، حيث تصبح بشرتك ناعمة ونضرة ولينة.
لأن الماء الممغنط يساعد في ترطيب البشرة بشكل جيد، وبالتالي يساعد على إخفاء التجاعيد الصغيرة، وإعادة المرونة والحيوية إلى الجلد، حيث يشده ويجعله نضراً، كما أنه يقشر الخلايا الميتة والجافة للبشرة، ويحسن تماسكها ونضارتها، ويحفز نظام الترميم الطبيعي في الجلد (أي إعادة المقاومة الطبيعية للبشرة)، ويضفي عليها اشراقا صحيا، كما يساعد على تحييد مؤثرات الأشعة فوق البنفسجية، ويثبط تكوين السيلوليت.
للتأكد من صحة ما ورد من معلومات حول المياه الممغنطة، التقينا المهندس كميل فياض، أحد خبراء شركة التقنيات المغناطسيية، الذي أكد على صحة هذه المعلومات، نتيجة لتجارب عديدة أجريت على الماء الممغنط، وأضاف قائلاً: بالطبع جميعنا يعلم بأن التلف الذي يصيب البشرة، ويسبب الشيخوخة المبكرة، المتمثلة بالتجاعيد والخطوط الرفيعة على الجلد والبقع الداكنة (النمش )، الناتجة عن التعرض للشمس، أو الاستحمام بالمياه العادية، والتي تحوي على كميات كبيرة من الكلورين، هي أمور معروفة، واستطرد قائلاً: إن الكلور هو سلاح ذو حدين، فمن جهة يعقم الماء من الجراثيم، ومن جهة أخرى هو يترسب داخل الجلد بشكل غير منظور، وقد أجرى المهندس كميل، تجربة بسيطة أمامنا ليؤكد أقواله، فطلب مني أن أحك على ظهر اليد، ففعلت وكانت النتيجة، ان مكان الحك قد ترك أثرا أبيضا (عبارة عن قشرة ميتة في الجلد)، ومن ثم طلب مني أن أحك على يده ففعلت، والنتيجة أنه لم يبق أي أثر للحك، وأوضح بأن السبب في عدم ظهور أثر للحك، لأنه يستحم ويغسل ويشرب ماءً ممغنطاً، وهذا أكبر دليل على أن الماء الممغنط ينظف الجلد تماما من ترسبات الكلور والخلايا الميتة، ويشعر الانسان بالراحة والحيوية، كما أنه يساعد على التخلص من الأرق، والصداع، والأجهادات، والأهم أنه يساعد على تقوية الشعر.
فالأرهاق اليومي، والجو الحار والرطوبة العالية، إضافة إلى بقايا مستحضرات الشعر والتجميل والزيوت الزائدة .. كلها تتسبب في تلبد الشعر، وتهييج فروة الرأس، مما يؤدي إلى الحك وظهور القشرة على الشعر، وأشار فياض الى إن الماء الممغنط، بسبب نفوذيته العالية، يعطي الشعر طراوة وسهولة في التصفيف، وشعوراً بالإنتعاش والتألق، ويضيف إليه المزيد من الصحة والحيوية والحياة، وغالبا ما يمنع تساقط الشعر .
الملفت للنظر، ومن خلال التجارب، التي أجريت في شركة التقنيات المغناطيسية، الموثقة رسميا، أنه في بعض الحالات، قد يستعيد الشعر الاشيب لونه الطبيعي، وذلك بسبب استعمالنا لمادة طبيعية تماما، هي أصل كل المخلوقات، ألا وهي الماء الممغنط.
كما شدد المهندس فياض على ضرورة استعمال، المياه المارة عبر المحسن أو (الجهاز المغناطيسي)، مفيدة جداً لاستحمام الاطفال، نظراً للحساسية الشديدة التي تتصف بها بشرتهم، مؤكداً أن لشرب الماء الممغنط، فوائد أخرى فهو يحفز الغدد اللعابية، ومن المعروف أن أحد أسباب رائحة النفس الكريهة، هو نقص اللعاب، وترسب البكتريا بين الأسنان واللثة, والماء الممغنط وبسبب نفوذيته العالية، يستطيع الوصول إلى أصغر فراغ بين اللثة والاسنان، حيث يزيل البكتريا المتراكمة في الفراغات الصغيرة.
ومن الفوائد الأخرى أيضاً للماء الممغنط، أنه يكسب الاقمشة نعومة فائقة، ويضفي عليها انتعاشا لفترة طويلة، كما أنه يقلل من ظاهرة التماسك الاستاتيكي، بحيث يسهل كيها، ويقلل ذلك من تشابك خيوط الاقمشة التي تحدث نتيجة الغسل، فيمنع اهتراءها.
وللمياه المعالجة مغناطيسا خواص عديدة أخرى، كتأثيرها على الزراعة والبيئة وغيرها.
وهو ما سنحاول إلقاء الضوء عليه لاحقا.

اشتريت اليوم جهازا قويا ووضعته على الماسوره الرئيسية الداخله للشقه بحيث يمتد مفعوله للمطبخ والحمام ...حديثنا التالى عن ....الأوزون ....جهاز توليد الأوزون المنزلى

38 comments:

أحــوال الهـوي said...

انا حاسس ان القوة المغناطيسيه في كلامك هي اللي جذبتني للموضوع

اولا انا جارك في قرية شاطئ الفيروز
ثانيا انا مؤمن بالطبيعه و تاثيراتها
و المغناطيس له تطبيقات معروفه في الطبيعه

اعجبني البحث و الفكرة و جاري التطبيق
مجرد مغناطيس قوي يوضع فوق مصدر
المياه؟؟
ارجو الافادة
تحياتي

maxbeta3zaman said...

نعم نعم هو جزئين مغناطيسيين لهما قوة جذب عاليه جدا ...ويشترط أن يكون قطباهما على السطح الأطول وليس فى الطرف كامغناطيس المعروف يعنى أذا تخيلت المغناطيس كالقلم الرصاص مثلا فيجب ألا يكون قطباه الشمالى والجنوبى هما السن والأستيكه ...وإنما يجب أن يكون قطباه فى جانبى الطول الخشبى للقلم وياخساره البلاليج مافيهاش رسم كنت وضحت برسمه واحدة فكرتى ...أظنك لبيب وستفهم فورا ...كما أن المغناطيس له غلاف من سبيكة ألومونيوم ولها ىشكل مقوس يترك بين الفكين فراغا للماسورة التى يطبق عليها كى تقطع خطوط الفيض المغناطيسى الماء المار بطريقة متعامده على مجرى الماء ...أنا شغال الله ينور والحر مساعد ويمكن اعتبارى مدرس مقيم فى الدوش لحين التأكد من المفعول المطلوب
اليوم بمجرد اعلانى لزملائى عن نيتى عمل محاضرة عن الموضوع انهالت على النقود للحجز ولا السيارة فيات 128 التى لهث الكل وراء شرائها زمنا ليس بقصير
الكل موجوع العظام ومنكوش الشعر ومحرشف الجلد ويعانى الكل من قشر الشعر ..أصبحت مثل عادل إمام عندما لم فلوس القرية وراح يشترى لهم جرار وهو يقول ما بلاش مابلاش

norahaty said...

ماكس يبتاع زمان
ودلوقتى وبكرة كمان
أنت عارف أنا مصدقاك
بس اجرب ازاى وأجيب
المغناطيس العجيب دا
ازاى ومنين؟واربطـه
او احطه على مصدر
الميه ازاى؟ممكن
حضرتك ترسم
صورة للمغنطيس
اللى عندك وترفعها
لبلوجر(البلوج يعنى) بالموبايل

norahaty said...

ماكس يبتاع زمان
ودلوقتى وبكرة كمان
أنت عارف أنا مصدقاك
بس اجرب ازاى وأجيب
المغناطيس العجيب دا
ازاى ومنين؟واربطـه
او احطه على مصدر
الميه ازاى؟ممكن
حضرتك ترسم
صورة للمغنطيس
اللى عندك وترفعها
لبلوجر(البلوج يعنى) بالموبايل

norahaty said...

ياماكس شفت ازاى!
نسيتى اقولك حمدلله على
السلامة ويارب تكون الساعة
البيولوجية أتضبطت على مواعيد بلدنا
وتكون رجعت(الساعة البيولوجية يعنى) تعمل حسب التوقيت الصيفى لجمهورية مصر العربيةونسيت كندا وتوقيت كندا

الجواز و سنينه said...

موضع هايل جدا
بس يريت تقولنا ازاى ومنين نشترى الجهاز ده
و شكرا لحضرتك على المعلومات الجميله

أحــوال الهـوي said...

حبيبي يا باشمهندس

ساعدتك لخبطت الفكرة بالشرح الوافي
انا صيدله مش هندسه
يعني
حبه حبه علي
او اشتري الجهاز منك بس بلا 128 عشان بتجيب حساسيه و يمكن هي سبب نكش شعري اللي طار و حرفشة جلدي زي السنفرة

ربنا يبارك لنا في جهبزية افكارك
و باشكرك علي قصيدتك الرائعه في المدونه عندي
و بصراحه عايز انشرها بس دكتورة نوره ناويه تنشرها في مدونتها و بنسالك الاذن بالنشر

تحياتي

maxbeta3zaman said...

عزيزتى الجواز وسنينه واللى وقعوا فيه وطبوا
الموضوع سهل جدا جدا ..أنا اشتريت 10 أجهزه من صديقى ابو فانله حمرا ده فى الصوره وقلت أديهم لأسرتى والحبايب وكما قلت لنورهاتى أنا سأحضر للقاهرة غدا الأربعاء ومستعد لتوصيل المغناطيس لمن يرغب حتى باب منزله وأتركه لدى البواب أو السكعوريتى لعدم الإحراج لو كنت من سكان القاهرة ولو اسكندرانيه فبها ونعمت ولو غير ذلك فالبريد السريع موجود فقط تفضلى بإرسال رسالة على

maxmahdy@gmail.com
شرفتنا زيارتك لدكاننا البلاليجى

maxbeta3zaman said...

يانورهاتى ذات النور اللى بيهاتى
سأضطر الى عمل تحديث وتهييس لشرح المغناطيس وتركيبه ...كمان هنا فى الشغل اتلموا على وقاعد م الصبح اعمل زى مضيفات الطياره كده توليع وكده أوزون كده أيونات وكده تطهير ورحت أمس الواحدة بعد نص الليل لقرية الفيروز جبت 12 جهاز أوزون و10 جهاز ماء مغناطيسى للزملاء والأهل بعث وجابهم لى من مصر (القاهرة يعنى )
لك منهم واحد وللجواز وسنينه واحد
وواحد صاحبى من الدمام سمع الخبر وحابعت له واحد مع أى واحد مسافر هناك ...أهل البلايج دول أهلى وناسى حتى لو كانوا فى استراليا

maxbeta3zaman said...

ونورهاتى ذات الامتحاناتى ونور رمضان المنقاد ليلاتى
أما بعد وأما قبل فلك أن تنشرى طبعا القصيده الرمضانيه التى بثت عبر أخونا أحول الهوا والمايه والوجه الحسن ..ده أنا كتبتها على الطاير وفى ثوان ولم احتفظ حتى بنسخه عندى ويشرفنا نشرها لديكم فى دكانكم ذائع الصيت ...أما حالة الساعة البيولوجيه وفروق التوقيت فلا فائده انام ساعة أو اثنتين حتى الآن ...ويظهر ان الموضوع لم يكن فرق توقيت كندا ..انما كان استخسارا للنوم وسط هذه الهليله والأحداث والناس ..فالنوم هنالك تضييع للوقت ..واستمر الحال هنا فى مصر منذ عودتى واللقاءات والحكاوى يوميا كمان اسرة أختى المهاجرة لأمريكا جاءت وهم على وشك السفر ولم ألقهم سوى مرتين ..وعبد الحليم مضيفى فى كندا جاء معى ولا يتركنى لحظة واحدة وزوجته تصاحبت جدا جدا على زوجتى فمن أين لى بالنوم ؟ كمان الشغل بمجرد وصولى قالوا انت جيت ..طب اطلع مؤتمر فى القاهرة فندق عمر الخبام بالزمالك " شوفى العز" وكمان فى قاعة أوجينى " شوفى الفخفخه " وكمان كمان تطلع تدرس دوره تدريبيه لشركة بترول عجيبه فى سينا باين الأسبوع الأول من رمضان " شوفى الغلاسه " وجه أخونا اللواء حماده وهرش مخى بالمغناطيس فطير مابقى لى من نوم لأنى قتيل الأفكار الجديده والمعلومات المفيده مانمت من يومها أكثر من ساعتين بكتيره يوميا بس المغناطيس عامل معايا شغل جامد قوى زى شجيع السيما أبو شنب بريمه
وسأنطلق باكر لتوصيل مسافرى القاره الأمريكيه جميعا من مطار القاهره ..زوجتى تقول اننى مهـــيبر شويتين وباعمل 20 حاجه فى نفس الوقت وانا شايف انه ضرورى للظروف المركزه الحاليه بعد الصيام كل شيىء يهدأ ونغط فى نوم عميق ...بس بعد صلاة التراويح ...كل عام وانت بخير

maxbeta3zaman said...

أحوال الهوى والهوا جامد وله أحوال

حاقوللك شوف هنا قصيده
ومحبوكه وفيها موال
بما إنك بعيد جدا راح ابعتلك
مع المرسال
حديده وجنبها حديده مهمش تقال
تحط الأولى عالخرطوم بتاع الدوش شوف لو مال
تحط التانيه فوق منهاولا أسهل دا لعب عيال
تقوم الأولى شده التانيه بالقوه وباستهبال
وبينهم تعبر المايه على راسك وتعمللك مساج بريال

تلاقى شعرك اتنعم ويتمشط وقشره زال
وتلقى جلدك الناشف مانيش عارف بيطرى ازاى
وينزل من علينا الهيش وبرضه الريش ده عال العال
محيرنى نعومة المايه فى نزولهاعلى الجته وكانو تقال
ده سحر ياخويا ده والا هجص وخيال؟؟

دموع القمر said...

كل سنة وانت طيب
حلو الكلام بس ازاى ومنين :)

شمس النهار said...

كل سنه وحضرتك طيب
رمضان كريم
الموضوع قيم ومفيد جدا

وبدل مانتعب حضرتك
الجهاز بيتباع فين
ولا نجيب مغناطس علي شكل حدوة ونركبه وخلاص
:))

maxbeta3zaman said...

يادموع القمر ويا شمس النهار
أنا عاوز اهادى البلاليج بالمغناطيسات دى وانتم موش عاوزين بقوللكم فين انتو وانا اوصله لحد البيت واتركه مع الباب موش حاطلع عند حد لكن الناس فاكرانى بقول كلام عزومة مراكبيه والله ياجماعه انا باعتبركم كلكم أهلى وخلانى رجالا ونساء شبابا وشيوخا حتى البعيد منهم فى الرياض أو الدمام كأحوال الهوى حابعت له مع حد مسافر
اذا شئتم العنوان بتاع الشركة التى تستورد وتبيع هذه الأجهزه وتليفوناتها وبريد الكترونى مديرها وصاحبها اللواء محمد أنور حماده خريج الكليه الفنيه العسكريه الدفعه الخامسه فهاهو
Email :hamada1945@yahoo.com
بس قولوا له انكم اصدقاء ماكسبتاع زمان عشان يديكم تخفيض حوالى 20% من تمن البع
وآدى موبايله كمان 0166280260
وآدى بريد الكترونى الشركه
matra-eg@hotmail.com
وآدى عنوان الشركه
20 ش د.محمد شاهين -العجوزه
مظهر للتجاره والتوريدات ( ماترا
تليفون أرضى 37491563
انا عاوز اخدمكم وأهاديكم بشىء نافع لكن انتو عاوزين تغرموا فكل واحد على كيفه
كل عام وانتم بخير جميعا

maxbeta3zaman said...

أحلى من الكلام تفضلك بزيارتنا
يا دمع القمر
وقد كتبت فى ردى السابق لهذا الرد مباشرة عنوان وميلات الشركه التى تستورد هذه المعدات وهى فى العجوزه - القاهره يعنى ..فتفضلى بزيارتهم وستجدى لديهم شرحا لكيفية الاستخدام والتركيب لهذه المعدات البالغة النفع كنت أريد خدمتكم لكن يظل لى أجر الدال على الخير
كل عام وأنتم بخير ..

maxbeta3zaman said...

شمس النهار ..وكل ألأوقات
هو انت لما قلت لنا ادعولى اطلع الحج فى عام 1429 قولنالك هاتى فلوس ؟عشان ندعى ؟ والا احنا موش أهل وقرايب فى البلاليج ؟
طبعا المغناطيس العادى الحدوه أو المستطيل لا يصلح لسببين 1
1 ان قطبى المغناطيس العادى فى طرفيه لكن قطبى المغناطيس الخاص بالمياه يكونا على جانبى المغناطيس لا على طرفيه وانا عارف ان النقطه دى صعبة التصور على من لم يتعمق فى الفيزياء
2 النقطه التانيه ان قوة هذه المغناطيسات عاليه جدا خلاف الأنواع التجاريه العاديه عشان تأثيرها على أيونات الماء يكون فعال
انا اليوم أعطى محاضره لزملائى المحاضرين والأساتذه على موضوعى "المياه الممغنطه والأوزون" ..ولو كنتم فى اسكندريه تفضلوا بالحضور

maxbeta3zaman said...

أحوال الهوى تانى
لازم المغناطيس يحقق الشرطين اللى انا كاتبهم فى تعليقى على شمس النهار
يعنى ماينفعشى مغناطيس الخياطه ولا مغناطيس السماعه
واقرا القصيده كويس

قوس قزح said...

جميلة الفكرة دى
هاشتريه و اقولك النتيجة

كل سنة و انت طيب
رمضان كريم

شمس النهار said...

مساء الخير

مابين الخيرين حساب انا اقول ادعوا لي انا اروح الحج ادعي لكم
واحد يعني

وشكرا للأفاده عن الشركة الموزعه
وياريت حضرتك يا تكتب المحاضره كابوست هنا في المدونه
يالو اتسجلت تنشرها علي اليوتيوب او علي المدونه برضه

سلامي

maxbeta3zaman said...

وقوس لونه مثل السماء تلونت
أطرافه فبدا للناظرين جد جميل
أما السؤال عن الجهاز وفعله
فى الشعر
زال القشر زاد نعومة وبسيل
والجلد ياللجلد زاد طراوة
زال التشقق زانه التجميل
وعلى فكره الصوره اللى فى أعلى البلوج دى هى صورة قدم زوجة صديقى - موش حد غريب - وكانت اكبر معارضه للفكره والنظريه والموضوع.. راح عامل معاها" ديل" زى برنامج ديل اور نو ديل .. نجرب مع التصوير الغوتوجرافى الديجبتال لجانب القدم نفسه على مراحل مع استعمال الماء المغناطيسى ..فكانت النتيحه هذه الصور الثلاثه ويمكتك عمل كليك أو دابل كليك على هذه الصور تلاقيها اتكبرت وتظهر الشقوق وبقايا الجلد الميت واضحه جدا وزوالها بعد 6 دوش عادى جدا بالماء الممغنط دون اى حك أو مساج لجلد جانب القدم فقط انسياب الماء عليه ممغنطا يزيل كلا من الجلد الميت والتجاعيد - عدو المرأه اللدود - أما نحن معشر الرجال فلا يهمنا ذلك البند كثبرا ..موضوع قشر الشعر والشيب المبكر يهمنا أكثر ..وانا خالة ميئوس منها فقد غزا الشيب شعرى وأنا ابن السايعة والعشرين ...ولا بصلح العطار ما أفسد - بل جمل-الدهر -

maxbeta3zaman said...

شمي النهار وفى المسا ء وفى الضحى
نـــــــور يفيض ولا يغيب ضياه
نحن الذبن نلف بعدا عن سنا
زان السما وأضاء دون سواه
دى تحيه رمضانيه عالماشى ..والمحاضره أذهلت السامعين لعدم معرفة أى منهم أى معلومه عن الماء الممغنط مسبقا ..المحاضره مكتوبه باور بوينت وٍارى ان كان ممكنا تنزيلها على البلوج كعرض شرائح وياريت كنت اعرف رد الفعل انه
حايكون بالقوه دى والاهتمام ده كنت صورت نفسى وانا باشرح المغتاطيس وطريقة عمله وتركيبه على الماسوره أو الخرطوم ..كما أن الوقت المتاح لى لظروف رمضان كان قصيرا للغايه ولم اجد وقتا لشرح الأثر الزراعى للماء الممغنط كانت أسئلة النساء الحاضرات للمحاضره أكثر من الرجال نظرا للنقاط التى تمسهم فى المطبخ والجلد والشعر وحتى الزرع أكثر مما يهم الرجال واندفع الجميع عاوزين معناطيسات فأعطيتهم عنوان حماده وقلت لهم عيشوا حياكم بقى كل ده ولم اتكلم بعد عن الأوزون وفوائده العظيمه فى الاستغمالات المنزليه انه مذهل

فشكووول said...

ازيكم يا عم ماكس
انا كنت يئست من انك حترجع تانى بس لما رجعت كنت انا فى اجازه
كل عام وانت بخير

على فكره يعنى يحصل ايه لو عملت مياه مغناطيسيه بالطريقه اليدويه وخلاص ولا وجع دماغ ولا حاجه

تحياتى

maxbeta3zaman said...

أبا الفشاكبل قد بان وحضر
نادى المنادى فى البوادى والحضر
فالتفطع الأجازات توا ولتعلو الدرر
ولتفتح البلاليج سيان سلمى أوعمر
وانا فى البلايج زى سايح طب من فوق القمر
مين المسافر مين غاب عنا وانخشر
جواه لسانه وغاص قلبه جوا ضلعه واتعصر
من كتر نوحه ,,قل بوحه والسن انكسر

maxbeta3zaman said...

to all
http://forum.al-wlid.com/t24259.html
الرابط ده بيقول عن الماء الممغنط لمن أراد المزيد

أم الخـلـود said...

الموضوع حلو كتير يا أونكل ..
بس فيه ملاحظة مهمة جدا وهي أن المياه الممغنطة قوتها مش زي المغنطة إللي عندنا في مكة دحنا في مكة كلنا ممغناطيني بنجذب كل حاجة طايرة ومش طايرة

وكفاية إنه عندنا الماء المقدس زمزم .. دا لوحده حكايته حكاية وأي ماء آخر مهما بلغ من الحركات مش راح يقدر يكون زي حركات ماء زمزم

ولا مش معاية في كدا يا باشا مهندس .. عموما يا ياريس ممكن يكون كلامك صح بس بقولك من بالوقتي إنه قوة جذبي أقوى وأكبر قوة وراح تعرف بعدين لما الثورة تقوم بعدما ما تكون غليت في مكة على الآخر

كل عام وأنت بخير وأجدع سلام لكل البهاليل

قوس قزح said...

:))
الله
تعليقك بوست لوحده

غزو المشيب فى السابعة و العشرين ..ده اكيد كان فى صالحك :))

maxbeta3zaman said...

أم الحلود
حلى الله ثغرك بالقطايف والكنافه وبلح الشام
طبعا ماء مكه وزمزم ماء وضع الله فيه من عجائب قدرته ما وضع يكفى أثره الشافى وعدم قابليته للتلف مهما طالت فترة حفظه ..هى مياه خرجت بإذن باريها وخالقها فلا مجال للمقارنه بين صنع الله واكتشاف غالم لبعض مزايا أحد مخلوقات الله " المغناطيسيه " التى لولاها ماعنل أى جهاز كهربى ولا ميكانبكى ولا تقل عظمة الخالق أيضا روعة ودقة فى خلقه وإيجاده للجاذبية الكونيه بين الكتل والكواكب والشموس والأقمار والأجرام السماويه, مثلا لولا الجاذبية الأرضيه - وهى غير مغناطيسيه بالمناسيه - لتناثرنا جميعا فى الفضاء ولتناثرت مياه المحيطات والبحار فى الفضاء أيضا.. ولماتت المخلوقات كلها فى ثانبة ...فسبحان الذى سخر لنا هذا وما كنا له مقرنين وإنا إلى ربنا لمنقلبون

maxbeta3zaman said...

قوس الفزح
قرظ مدح
أخجل تواضع
نا فانشكح
مانحن الا
كاتب مزح
يطرح أحيانا ليس دوما
بعض العلوم وها قد طرح

أتنين حبيبين said...

السلام عليكم

بصراحه اول مره اسمع عنها الفكره دى
بس اكيد هتكون كويسه
ربنا يعزك يارب ويبارك فيك
ورمضان كريم عليك وعلى الامة الاسلاميه جمعاء
تقبل مرورى الاول وليس الاخير
ويبقا التواصل
دمت بكل الخير

maxbeta3zaman said...

يا أيها الأثنين الذان هما حبيبين
مرحبا بكما وسطوركما المعبره فى مدونتكما التى تفيض بالمشاعر والكلم الطيب ..الحقيقه اننى أيضا كنت اسمع عن الماء الممغنط لأول مره وهذا ما أدهشنى ...يسهر علماء أفاضل فى بحوث وتقنيات لصلح الناس ولا ندرى عنهم شيئا وعادة مايكون مثل هؤلاء بعيدين كل البعد عن الدعايه والبروباجندا التى يتقنها أدعياء العلم ...لقد أدهشتنى الفكره والنظريه وزادت دهشتى النتائج الفعليه عندما طبقتها على نفسى شخصيا وفى منزلى ..إذا كانت مجرد التخلص من قشر الشعر إحدى نتائجه فيكفينى هذا كنتيحة مرضيه لأنى لأكثر من 15 عام احاول مع الشامبوهات والأدويه والمراهم دون فائده وفعلها الماء الممغنط من 6 دوش فقط ولا توجد قشره واحده

لماضة said...

دي حاجه هايله جدا مفيش منها في العلمين بالله عليك احسن شعري باظ هناك
وبفكر اعيش هناك معفنه من غير حمى

maxbeta3zaman said...

أختنا أو بنتنا ذات اللماضه
حيث انك لمضه وبما انك فى العلمين فعندك حل من اثنين أن تتصلى بالراجل ابو فانله حمرا ده اللى قاعد فى الصوره العليا وهو اللواء محمد حماده وهو المقيم حتى أكتوبر القادم فى قرية الفيروز الكيلو 40.5 طريق الساحل ونمرته الموبايل موجوده هنا فى ردى على أحد المدونين ...محتمل يكون عنده واحد أو اتنين احتياط ..فتقومى حضرتك واخده العربيه وراجعه حوالى 60 كيلو وتدخلى قرية الفيروز وتستلمى المغناطيس منه هو هناك مع زوجته وأولاده وأحفاده فى أقصى يمين القريه وستعرفين حديقته من كثرة خضارها الداكن الخضره وذلك أيضا من أثر الماء الممغنط ...الحل الثانى اذا كان لديك أحد من الإسكندريه خليه يتصل بى فى سموحه ويعطينى أى أماره اديله مغناطيس من النوع الذى يركب على الدوش وتعيشى حياتك فى العلمين دون أى إضراب عن مياهها العسرة والملبده للشعر والله يالماضه - انا شعرى أصبح مثل شعر العندليب فى آخر أيامه - رغم عدم احتياجى لذلك فالموضوع ابيض زى البفته بعد ان كان فحمه فى طفولتى لكنكم معشر بنات حواء يهمكم هذا الموضوع جدا أنا كان زوال لقشر من الشعر أهم جدا من نعومته لأنه كان قارفنى وخلينى مهراش تملأ أكتافى الشور زى حازم امام فى إعلانه الشهير "دماغك فيها ايه"
والحل التانى ابو شرطه انك تتصلى بالشركة الموجود عنوانها فى أعلى البوست "باسم تحديث وتهييس" ويبعتوه لك على العلمين مع مصاريف الشحن ..فشوفى ايتها اللماضه اى حل يناسبك ولا تعيشى فى قلق... ملعون أبو المغناطيس اللى مايروق صاحبه

كيــــــــــــارا said...

يااااااااااه كل دا

بجد يابابا حماسك شجعني اوي

بس هو اي مغناطيس ولا له شكل معين

كل سنة وانت طيييييييب ورمضان كريم:))

maxbeta3zaman said...

ياكيارا يادليلا للحيارى
اجابة سؤالك موجوده عاليه فى اجابتى على أحوال الهوى ثانى تعليق لأن المغناطيس المستخدم قطباه على الأسطح الجانبيه وليست على الأطراف مثل المغناطيسات العديه بتاعة الخياطه والسماعات وتجارب العلوم فى المدارس وهكذا ..المطلوب من المغناطيس عمل مجال مغناطيسى أو فيض ؤمغناطيسى متعامد على اتجاه سريان الماء داخل ماسورة أو خرطوم الدوش ليؤثر على الأيونات والجزيءات المكونه للماء ويعيد رصها بطريقة منتظمه " طابور يعنى " فتكتسب الماء كل هذه الصفات والميزات الفريده ...الصوره الموجوده أعلى البوست هى صورة قدم زوجة صاحبى موش حد غريب ويمكنك تكبيرها بعمل كليك عليها ترى الفرق الواضح فى شكل جلد القدم من الجانب قبل وبعد استعمال الماء الممغنط ولستة أيام فقط ناهيك عن مفعوله على الشعر وتندية الجلد وأشياء أخرى لنا نحن الرجال القليل منها أما بنات حواء فلهم الجزء الأكبر من الفائده لو هم صدقونا ...كل حواء عرض عليها الأمر شككت فيه ثم تتسلل لتجربه خلسه وترى بعينها الأثر فتعرف انه حق ونظرية مطبقه فى روسيا وألمانيا والصين والهند بل والسعوديه التى تستخدمه بتوسع فى الزراعه !!
أنا رأيت عند زميلى فى حديقته خضارا فى الزرع لم أره الا فى كندا التى عدت منها قبيل رمضان

لماضة said...

تعليق حضرتك ضحكني جدا
وانا شاكره حسن التعاون لو كده انا هجيب واحد للبيت وواحد للعلمين مع انه خساره في المستشفى اللعينه دي
على فكره انا محجبه الحمد لله بس ده مش يمنع ان الواحد يدلع نفسه يعني
هشوف الموضوع ده وهتصل بحضرتك ان شاء الله لان سموحه اقرب لي

maxbeta3zaman said...

هكذا نحن ياأيتها اللماضه ..ذات الشاش والضماده ..الفكاهة ديدننا والجد الممزوج بالفكاهة غايتنا ..ده أنا اكركع وأنا اكتب بعض التعليقات خاصة الشعرية منها ..وعندما يهاجمنى شيطان الفكاهه ..وحياتى مجموعة من المواقف الكوميديه والمفارقات المضحكه
أما التعاون فهو بعض من التعاون للبترول ذات المحطات الشهيره فى شارع ابوقير وفى القصر العينى جنب مجلس الشعب
حبث البنزين 90 و92 ..وبعدين اهل البلاليج لبعض لازم كده ..فماتغيبيش علينا فى الاتصال لحسن الهجوم كاسح وفيه واحد صمم ياخد منى المغناطيسات وانا رايح عزومة فى الأكاديميه فى أبو قير وقطع على الطريق فى لوران غير منتظر لبعد الفطور ..وصمم يوقفنى عشان اشرحله ازاى يركب المغناطيس ..والمدفع فاضل عليه 5 دقائق ..فضاعت على الشوربه السخنه والتمر هندى بتاع اول رىء ..لكنى لم أغضب بل يسعدنى دائما خدمة الناس
والناس للناس من بدو وحاضرة
بعض لبعض وان لم بشعروا خدم

الشاعر الفنان أحمد فتحى فؤاد said...

عزيزى ماكس إلى الأبد

كل سنة و إنت طيب

موضوع رائع ... أوعدك هاجرب

دمت بخير

maxbeta3zaman said...

الشاعر والفنان اللى كلامه فل جنان
قرب جرب
نشن ..وسطن ايدك وسطن
يحميك يابنى تبقى غالبنى
قرب خد لك حتة ملبن
قرب خد لك حتة ملبن
ص جاهين فى الليله الكبيره-
لكن احنا جربنا والعمليه ماشيه تمام وانا رايح بكره الهف الباقى من المعناطيسات لأن أسرتى - وهى كبيرة العدد جدا جدا- واكلين وشى لأنى نسيت اقول لهم على الموضوع ده

About Me

My photo
أحب الثقافة والفنون والشعر وتبادل الأفكار النافعة والهوايات المتعددة والمصنوعات اليدوية والرسم والمسرح والأغانى القديمة ذات المعانى الراقية والأفلام الكوميدية اتقن الكثير من الأعمال اليدوية (اصنع بنفسك )واهوى أصلاح أى معدة تتلف : حته جديده بقى أنا الماكس فى أحشائه الضحك كامن فهل ساءلوا بلوجاتى عن طرفاتى